1. Els subjectes passius que siguin titulars dels drets constitutius del fet imposable de l'impost, a què es refereix l'article 1 d'aquesta Ordenança estan obligats a declarar les circumstàncies determinants d'una alta, baixa o modificació de la descripció cadastral dels immobles, excepte en els supòsits de comunicació o de sol·licitud previstos en els apartats següents.
2. Seran objecte de declaració o comunicació, segons s’ escaigui, els següents fets, actes o negocis:
a) La realització de noves construccions i l'ampliació, rehabilitació, demolició o enderrocament de les ja existents, ja sigui parcial o total. No es consideraran com a tals les obres o reparacions que tinguin per objecte la mera conservació i manteniment dels edificis, i les que afectin només a característiques ornamentals o decoratives.
b) La modificació d'ús o destinació i els canvis de classe de conreu o aprofitament.
c) La segregació, divisió, agregació i agrupació dels béns immobles.
d) L'adquisició de la propietat per qualsevol títol, així com la seva consolidació.
e) La constitució, modificació o adquisició de la titularitat d'una concessió administrativa i dels drets reals d'usdefruit i de superfície.
f) Les variacions en la composició interna o en la quota de participació dels copropietaris, o els cotitulars de les entitats de l'article 35.4 de la Llei General Tributària.
g) En els actes de planejament i de gestió urbanístics que es determinin reglamentàriament.
3. Es podran presentar davant l'Ajuntament o davant el Cadastre les següents sol·licituds:
a) Sol·licitud de baixa, que podrà formular qui figurant com titular hagués cessat en el dret que va originar l’esmentada titularitat.
b) Sol·licitud d'incorporació de titularitat, que podrà formular el propietari d'un bé afecte a una concessió administrativa, o gravat per un dret real de superfície o d'usdefruit.
c) Sol·licitud d'incorporació de cotitulars quan resulti procedent.
4. Les declaracions i sol·licituds es podran presentar davant l’ Ajuntament o davant la Gerència Regional del Cadastre.
5. L’interessat quedarà eximit de la seva obligació de presentar la declaració, quan la transmissió suposi exclusivament l’adquisició o consolidació de la propietat de la totalitat de l’ immoble; es formalitzi en escriptura pública o se sol·liciti la seva inscripció en el Registre de la Propietat en el termini de dos mesos des de l’acte translatiu del domini, sempre que, a més, s’hi acrediti la referència cadastral mitjançant l’ aportació d’ un dels documents següents:
a) Certificació cadastral emesa per la Direcció General del Cadastre o per l’ òrgan que actuï per delegació.
b) L’ últim rebut pagat de l’ Impost sobre béns immobles.
6. Per a la tramitació de les llicències de primera ocupació dels immobles, l'Ajuntament podrà exigir l’acreditació de la presentació de la declaració cadastral de la nova construcció.